Hoog in Google

Tegenwoordig vormt zoekmachine marketing een belangrijk onderdeel van de totale marketingstrategie. Tal van marketingafdelingen moeten de volgende vraag beantwoorden: hoe komt onze website hoog in Google? Kortweg zijn twee methoden te onderscheiden, namelijk organische ranking en gesponsorde ranking, ook wel te noemen Google AdWords. U kunt Google AdWords advertenties herkennen aan de posities aan de boven- en rechterkant, vaak geel gekleurd.

Het draait bij Google AdWords voornamelijk om de omvang van het budget, de hoogste bieders staan bovenaan. U kunt eveneens door organische ranking hoog in Google komen met uw website, dan moet u vooral letten op de kwaliteit en autoriteit. De kwaliteit van uw website is gemakkelijk te beïnvloeden, dat geldt niet voor de autoriteit. Synoniem aan kwaliteit staan SEO factoren, dan moet worden gedacht aan H1 en H2-tags, een broodkruimelpad en uiteraard goede webteksten.

Hoog in Google door autoritaire website

De autoriteit van uw website wordt bepaald door meerdere factoren, zoals de oudheid, maar ook inkomende links zijn belangrijk. Hoe meer links, hoe autoritairder websites. De sterkte van links is afhankelijk van het type website waarvandaan gelinkt wordt, hierbij moet vooral worden gekeken naar de websiteautoriteit en –onderwerp. Het verkrijgen van links is aan te duiden als linkbuilding, dit kan ik uiteraard voor u verzorgen. Links zijn te vergelijken met stemmen bij verkiezingen, meer stemmen is meer aanzien en invloed.

Hoog in Google door kwalitatieve website

Zoals gezegd kunt u de websitekwaliteit zelf beïnvloeden, zodat een ranking hoog in Google kan worden bereikt. On-page SEO factoren zijn bijvoorbeeld de H1- en H2-tags, deze titels worden door zoekmachines beschouwd als zeer belangrijk en moeten het onderwerp van de website samenvatten. Wilt u bijvoorbeeld gevonden worden op het zoekwoord bouwen, dan moet de title-tag dat zoekwoord bevatten. Gelijk aan echte bezoekers willen evenzo zoekmachines een overzichtelijke website, dus zorg voor structuur, bijvoorbeeld met een broodkruimelpad.

Ongetwijfeld zijn webteksten de belangrijkste on-page SEO factor. U kunt alleen een hoge organische ranking bereiken met kwalitatieve webteksten. Webteksten worden door Google serieus genomen als zij minimaal 250 woorden bevatten. Gebruik zoekwoorden in webteksten, maar niet meer dan 10% van het totaal aantal woorden. Zorg voor interessante webteksten, want de echte bezoekers moeten worden gebonden, dus schrijf niet alleen webteksten voor die begeerde ranking hoog in Google.

Wilt u meer lezen over on-page SEO factoren, kijk dan op website optimalisatie.

Meta title, description en keywords

Korte tijd geleden waren de meta title, meta description en meta keywords mede bepalend voor de hoogte van de organische ranking. Google heeft ondertussen laten weten dat deze factoren van ondergeschikt belang zijn geworden. Tegenwoordig staan de meta title en meta description volledig in het teken van het trekken van echte bezoekers, ze moeten aanspreken. De meta title kan niet meer dan 65 karakters bevatten en de meta description niet meer dan 140 karakters.